Forum: Åpent forum

Ny meetup gruppe for Ruby i Oslo

Foreløpig ikke så mye aktivitet der heller, men den kan jo være verdt å holde et øye med. :-)
https://www.meetup.com/Oslo-Ruby-On-Rails-Meetup/

Ref. "Vi pensjonerer Origo.no"

Ettersom det i går ble sendt ut en mail om at Origo skal pensjoneres, er det kanskje praktisk å overføre dette til en annen platform slik at vi kan prøve å holde liv i de små (og nå kanskje litt mindre Ruby-sentriske) samlingene?
For eksempel en facebook-gruppe eller en Meetup-greie eller lignende?

Det var jo så hyggelig sist…

Takk for sist, det var skikkelig kult å møtes igjen. Skulle vi tatt opp tråden igjen snart? Vi kan gjerne møtes her hos Shortcut, eller er det noen andre som vil invitere?

Long time no see!

Hei alle (tidligere?) Rubyister!

Nå er det veldig lenge siden vi har hatt en meetup, og det er litt synd. Jeg skjønner at jobber/situasjoner/interesser forandrer seg, men jeg syns nå fortsatt at det er en flott gruppe mennesker som jeg har møtt her.

Skal vi prøve å få til en halv-ordentlig meetup en gang før sommern? Jeg har ikke venue, men jeg har alltids noe passe interessant jeg kan presentere.

Startupen Hoome søker Ruby-utvikler som partner

Ikke alle har muligheten til å få produktene sine solgt via kanalene til IKEA og Skeidar.
Min gode venn Martin Leinstein holder på å starte en platform for salg av interiør og møbler fra mindre produsenter.
Hoome har kommet godt igang med å lage en “Multi vendor ecommerce shop” basert på Spree-klonen Solidus, men trenger flere utviklere for å få fart på sakene. :-)

Hoome trenger deg som er dreven med Ruby og har lyst til å være med å starte opp et eget selskap.Er du riktig person vil du få tilbud om aksjer.

Lag en kort tekst om hvordan du tror du kan bidra til Hoome.
Send denne og CV´en din til martin@leinstein.dk

Ruby on Rails to iOS/Andriod

GOstyling.com
Få hår- og skjønnhetstjenester utført av lokale makeup artister hjemme hos deg eller på et hotellrom, eller søke etter de beste salongene i ditt område.
Spar tid og penger på å få utført tjenesten hjemme hos deg selv.

Søker Ruby on Rails programmerer til utvikling av en hybrid IOS-/Android-applikasjon.

Forbedre geolokalisering/GPS, søk/filtrering bla i profiler.
For å guide/forklare har jeg eksempler på ønske om hvordan det skal se ut og fungere. Men sammen blir vi enige om hvordan dette skal fungere og hvilke funksjoner som er nødvendige.

8 ukers internship med kontorplass på Fornebu. Kr. 200 Pr time.
Oppstart snarest mulig. Flotte lokaler, bra kantine, bra startup miljø etc.

Eierandel i plattformen for rett person etter endt internship. Ta kontakt for mer info. Oppstart ASAP.

Tight søker Ruby-utvikler

Hei!

Jeg driver et lite firma kalt Tight, hvor vi lager nettsider og apps til bl.a. Aftenposten, NSB og det nye bysykkelsystemet i Oslo, i tillegg til egne produkter som Ding. Vi søker nå etter en utvikler, deltid eller fulltid, som kan bistå på backend-jobbing og frontend-utvikling i Javascript. Teknologien vi benytter oss av til daglig er hovedsakelig Ruby on Rails, native iOS-utvikling i Objective-C og Swift, og innimellom Node.js. Det er ikke et krav å kunne alt dette – det viktigste er at du kan programmere og er villig til å sette deg inn i nye ting.

Vi kan tilby spennende prosjekter, fleksibel arbeidstid, et lærerikt miljø og sentral beliggenhet. Betingelser blir vi enige om. Les mer om oss på tight.no og hør fra deg på hello@tight.no

–Gjermund

Pilotkunder til SimplyBetter

Hei. Vi vil gjerne ha noen pilotkunder til SimplyBetter.io.
- Har du en eller flere applikasjoner med egne brukere?
- Ønsker du å få inn ideer og ønsker fra dine brukere?
Kan du svare ja på disse spørsmålene så er du en perfekt pilotkunde for Simplybetter!!

Les mer…

Startup SISSIO - Looking for back end CTO or CTO's (Chief Technology Office)

Are you looking for a startup project that has everything to succeed? Or are you looking for a project to test your skills of what you are study?Maybe you have a boring job? Or maybe you are looking for a project to put on your CV? Or you just want to get rich ;)

Where is the project now?
-Phase 1 funding from Innovation Norway has been approved.
-Business plan, validated by consultant company Price Water Cooperhouse (PWC).
-Market survey, validated by consultant company Ramboll Management.
-The project has access to B2B users/potential B2B customers.
-The project has access to investors

Which experience is needed for the CTO (Chief Technology officer) or CTO’s?
We are looking for one person or more, with experience in:
-Self hosted ecommerce, Magento Community or greater
-PHP (Strong skills)
-SQL (Database)
-Script (Skills on Shell, Perl or Python)
-Server administration (either Microsoft Azure, Amazon Web Services or Google Cloud)
-You should be comfortable on using the “A Lean Startup” methodology.

If this sounds interesting and you want to know what the project is, please do not hesitate to contact me.

Best regards
Ørjan Jensen Holvik
CEO SISSIO
+47 481 18 792
Ojh@sissio.no

Individlabs.com søker etter team

Kapital er på plass og vi har en otroligt kul idé till produkt.

Nå trenger vi finne det riktige teamet!
Føler du tiltrekning til big-data, machine-learning i kombinasjon til beteendevetenskap online?

Ta då kontakt med mig på jonas@individlabs.com

www.individlabs.com

Rails Girls event Oslo – call for coaches

Hello!

I finally committed to a deadline: I’d like to run a Rails Girls event in Oslo on 7/8 August 2015. If you haven’t heard about the movement yet, or in case you forgot about it again, railsgirls.com has all the details, and more.

But the event would be nothing without coaches, obviously. This is where you come in. What’s a coach to do, you ask? Well, explain things, mainly. The event is targeted at complete newbies to anything programming, so you don’t have to be super-experienced in all things Rails (or Ruby, for that matter). You do have to be able to patiently explain stuff to people who know very very little about how all the little pieces of an app fit together, and who are eager to learn. This guide has some more information on what it takes to coach.

Lastly, we’ll need sponsors. Attendees and coaches want to be fed, and some goodies such as stickers, t-shirts, and the likes would be lovely. If your company is interested, just comment here, I’ll get in touch.

[EDIT BECAUSE I AM STUPID]: For those not members on origo.no (and everyone else), get in touch with me at alexandra [at] iterate [dot] no, or hit me up on twitter.

This should be good fun!

Excited,
Alexandra

Outsourcing til Kambodsja

Jeg har tilbrakt en del tid i fantastiske Phnom Penh. Der har jeg jobbet på et coworking-kontor som heter Colab og har blitt kjent med noen internasjonale Ruby-utviklere der. En av dem er Darren Jensen fra UK som nå skal jobbe på prosjekter selv og lære opp lokale utviklere i Ruby. Hvis du har behov for en flink Ruby-utvikler på noen prosjekter, muligens outsource mindre kritiske prosjekter til hans lokale protégés eller tenker det er fint å benytte sjansen til å hjelpe med IT-utdanning i et ellers fattig land så ta gjerne kontakt med Darren som har følgende å fortelle:

Startups

I am the founding partner of Yoolk, which I was CTO for 10 years, which has a number of open source projects which I directed (all Ruby):

https://github.com/yoolk

I also have a blog and a public enterprise GitHub page associated with it:

http://www.tweetegy.com
https://www.github.com/tweetegy

Consultancy Work

Outside of my startup, I have worked as a Rails consultant for various companies including Solano Labs (makers of tddium.com a CI server solution) and Sanelabs.com (a telco reseller platform) and Mangomap.com (an online GIS platform). All contracts that I have worked on used the latest Rails technology stack and enforced TDD and other best practices.

Community work

As part of the community here in Phnom Penh I ran Ruby Study groups and free Rails courses in order to try and kick start a community of Ruby programmers here in Cambodia! I also organised the first Startup Weekend event in Cambodia as well as helped set up the first Hackersapce and Co-Working space here too.

My current availability

I’ll be able to ramp this up to 4 / 5 days a week and introduce additional developers via my consultancy too. My rate as a Ruby / JavaScript developer is $400 / day.

You can contact me by email: darren.jensen@gmail.com