Samling, MarsUndertegnede og Magnus spiller vertskap for Ruby Thursday denne måneden, og det begynner vel å bli på høy tid å diskutere hva vi skal slarve om. Kjør debatt! Sermo søker rubyist til utvikling av en web applikasjonHei, Vi er på jakt etter en freelance rubyist til å programmere en web applikasjon. Vi har design og vet hvordan det skal være, men mangler en programmerer. Tid og budsjett er satt til ca en måned, men dette må diskuteres nærmere da den som skal gjøre jobben vet bedre hvor mye tid det vil ta. Interesserte kan ta kontakt på mathias@sermo.no. Bengler trenger flere rails-utviklere og en systemutvikler/driftsansvarligVi er et hyggelig lite firma som utvikler sosiale nettsteder som Underskog og Origo. Vi har nå behov for noen nye folk: En systemutvikler. Vi ser etter en flink systemutvikler som vi jobbe med vårt økosystem av små og store applikasjoner, inkludert disse to. Vi innbiller oss at stillingen er 20% drifting (klassisk oppskrift med overvåking osv.) og 80% systemarkitektur, for eksempel valg av distribuert databaseteknologi, samling av data for statistisk analyse, optimering av applikasjonsstacken, scripting av vedlikeholdsjobber og benchmarking av applikasjoner. Vi har både fysiske bokser og virtuelle maskiner i skyen, og produksjonsmiljøet vårt er utelukkende basert på åpen programvare (bl.a. Linux og Postgres). Et par webutviklere. Vi søker webutviklere som vil jobbe med Ruby, Rails, HTML, CSS og JavaScript. Man trenger ikke kunne Ruby eller Rails fra før av, men må ha intim erfaring med disse andre greiene, og være godt oppdatert på teknologifronten ellers.
Foto: Monocle © 2009 Vi holder til i Teglverksgata på Grünerløkka og har en uformell kontorkultur med åpent landskap og relativt høy nerdefaktor. Send meg en epost på bente@bengler.no eller ring Alex på 40471730. Februarsamling: 25. februarDet er vel på tide å planlegge neste samling, som er skisset inn 25. februar.
Kjør debatt! Frozen Rails - Railskonferanse i HelsinkiFrozen Rails har på en eller annen måte havnet under radaren min, men 7. mai arrangeres verdens første Railskonferanse i Finland, i kalde Helsinki. De har noen store navn på talerlista:
og mange flere. Konferansen er relativt billig: early bird til 99 Euro – og det koster ikke allverden å komme seg dit. Noen flere som kunne tenke seg bjørkeris, sterk drikke og interessante foredrag? Vil du presentere på Nordic Ruby?For de som ikke har fått det med seg: det arrangeres en nordisk Rubykonferanse i Gøteborg til våren. Det er veldig få nordiske presentasjoner registert, sakser fra mailinglista: Our call for proposals is now open at http://nordicruby.org. We have already received several great proposals, but unfortunately not a single one is from a Nordic person. We already have Aslak confirmed as a speaker, but we need more! It would be pretty sad if we only had one Nordic speaker at Nordic Ruby :) So please, create an account at http://nordicruby.org/ and submit a proposal. Kom igjen folkens! Samling førstkommende torsdagI tilfelle du ikke har sett det, det blir Ruby Thursday førstkommende torsdag 28.januar hos Shortcut. Har du temaer du ønsker å ta opp? Skriv deg opp! Tenkt å komme? Meld eg på! Sees på torsdag Ruby Thursday(?) våren 2010Heisann, Det er på tide å samles for Ruby, Pizza og leskedrikk igjen! Vi satser på en samling i måneden dette halvåret som tidligere. Første samling er satt til torsdag 28. januar. Foreløpige temaer:
Hvis du har noe på hjertet, så legg til en kommentar så får vi det opp. Samlingene ut halvåret blir på følgende datoer, med mindre noen har innvendinger?
Med disse datoene blir det altså Ruby Thursday denne gang, og vi har forsøkt å ikke snuble i beina på noen konferanser og lignende. Hvis noen vet om noe som kræsjer, eller har andre forslag/innvendinger, si ifra! Håper så mange som mulig kan bli med. Angående temaer, så var det en bra runde på dette i høst. Vi fortsetter å plukke fra denne, og satser på å avslutte hver samling med en liten brainstorming til neste. Samlingene er åpne for hvem som helst som vil si noe. Steder: Første samling i januar blir hos Shortcut 28. januar. I februar besøker vi Skalar. Samlingene i mars, april og mai er foreløpig uten lokasjon. Om noen kunne tenke seg å huse oss for et par timer er det veldig ålreit. Jeg syns det er litt moro om samlingene roterer litt rundt. Gi beskjed! Gleder meg til å komme igang! Gratis 3 timers foredrag om Rails (og PHP) på Azure 3 marsHeisann, Rune Zakariassen fra Microsoft ringte meg nettopp og sa at de planlegger et 3 timers foredrag om Ruby on Rails og PHP på Windows Azure (cloud) den 3 mars med Josh Holmes. Jeg tror det blir på Lysaker. De er mest opptatt av at de riktige folkene kommer, og lurte på hvilket tidspunkt som passer best. Så hvis du er interessert i å komme, svar i denne tråden om du foretrekker formiddag (9-12), ettermiddag (13-16) eller kveld (17-20). Rails-hostingJeg sitter her og lurer på hva de gode Rubyister i Norge har å mene om Rails-hosting. Eller mer korrekt, vedlikehold av Rails-hosting. Utfordringene med å hoste en Rails-app har minket med årene til et nivå hvor det er så enkelt som å sette opp en vhost og pushe til et git-repo. Sannsynligvis roper du ganske enkelt på Passenger når du setter opp vhosten din. Capistrano gjør deploys til en breeze. For meg personlig har utfordringene heller begynt å vise seg i form av at jeg i større og større grad må leke sysadmin for virtuelle servere, noe jeg i mindre og mindre grad liker spesielt godt siden jeg helst vil bruke tiden min på å skrive flere webapps. Jeg er lei av å følge security-announce, oppgradere pakker, gå til krig mot Xen og generelt bekymre meg for at en server en plass skal tryne i natt. Dette er det selvsagt folk som har skjønt og tilbyr spesialisert Rails-hosting for en neve dollars, samt kan tilby 24/7 pro-aktiv support av hele infrastrukturen din for en neve dollars mer. Engine Yard er nok den største aktøren som kan tilby alt dette og mer til. Heroku er samtidig et godt og rimelig alternativ, dersom du ikke behøver all whizz-bangen du får med EY. Problemet er bare at Engine Yard og Heroku er basert på EC2 i USA, og 100ms latency over dammen kan ofte være grunn nok til å lete andre steder. Man kan selvsagt hive seg på EC2 i europa på egen hånd med poolparty, chef, load-balancing og redundante instanser & whatnot på alle plan, men da er vi i Sysadmin-Land igjen. Det jeg vil spørre dere om er:
Er vi alle sysadmins på deltid? Neste ruby wednesday?OPPDATERING Når kan du? STEM her doodle.com årets første irb møte Jeg ønsker en ny lærerik kveld! Det er mye som skjer på ruby-fronten, andre fronter også, selvsagt, som alle bidrar til å gi oss enda flere og bedre måter å løse ulike problemer på :) Jeg vil gjerne høre! Selv kan jeg gjerne bidra med en kjapp gjennomgang av server i en av skyene, amazon ec2, om det er ønskelig. Let it crash: using Actors for fault-tolerance, scalability and concurrencyTar meg den frihet å poste dette her, det er jo mange glupe hoder i irb, med sans for litt mer “eksotiske” programmeringsspråk :) 16. desember kommer Jonas Bonér for å holde foredrag på desembermøtet i ScalaBin. Mer informasjon finner du her: http://open.bekk.no/2009/12/03/let-it-crash-using-actors-for-fault-tolerance-scalability-and-concurrency/. | |||||||||||